Thijs Bouwmans

Aardrijkskunde is voor mij een avontuurlijke ontdekkingsreis met verwondering over de mooie en minder mooie natuur en landen in de wereld, maar ook je eigen stad, buurt en school. Aardrijkskunde is voor de nieuwsgierige leerling die zich bijvoorbeeld afvraagt waarom inwoners in het ene land gelukkig en vredelievend samenleven en in het buurland ruzie hebben en een oorlog beginnen. Hoe komt dat en hoe kunnen conflicten in de wereld voorkomen of opgelost worden? Schuilt er een wereldverbeteraar in je, dan is aardrijkskunde een leuk vak! We gaan aan de slag met de vraag hoe de wereld mooier, gelukkiger, eerlijker en duurzamer wordt.

Mijn eigen nieuwsgierigheid naar de wereld om ons heen werd al jong gevoed. Als familie reisden we veel en vertelde mijn zus verhalen over hoe zij als planoloog de wereld over reisde om de armoede in sloppenwijken te bestrijden. Als kind vond ik topografie fantastisch en heb ik mijn project over Chili altijd bewaard. Uiteindelijk was het dan zo ver en heb ik met de fiets de wildernis van Chili beleefd!

Een aantal jaar geleden was ik naast adviseur duurzame mobiliteit bezig met de vraag hoe meer Nederlanders op de fiets te krijgen. Daarnaast gaf (en geef) ik tennis- en padelles. Toen merkte ik hoeveel voldoening het mij geeft om het plezier, de nieuwsgierigheid en de succesbeleving bij de jongeren te ervaren. Vond ik zelf leren altijd leuk? Zeker niet! Zonde, want leren kan ontzettend leuk zijn. Vooral bij DOE040, waar je in je eigen tempo op je eigen manier mag leren. 

Volgende
Volgende

Sarah Kim