Intrinsieke motivatie in het onderwijs
Kansberekening
Kan je door middel van een kansberekening je winst in het casino garanderen?
"Op de dag dat ik 18 wordt ga ik naar het Casino!"
Een van onze leerlingen verheugt zich op een recht wat hij heeft als hij 18 jaar wordt. Toevallig hebben we die week op school een voorlichting over het gevaar van gokverslaving. Uiteraard is hij erbij en er volgt een mooi gesprek.
Het is een leerling die er voor kiest om geen schoolvakken te volgen op de manier die we doorgaans kennen. Hij gaat geen (staats)examens doen maar zit wel vol plannen want hij wil naar de Universiteit. Een staatsexamen voor vwo maatschappijleer heeft hij eerder al wel met succes afgerond, om ook die ervaring op te doen.
Geen standaard lessen maar wel contact met veel mensen in de school. Deze jongen is extreem geïnteresseerd in hoe alles werkt, en dan vooral op (inter)menselijk vlak. Waarom doen mensen wat ze doen en denken ze wat ze denken. Hij zoekt docenten op met eigen vragen en constateringen. Geen wiskunde lessen zoals we ze kennen, maar wel naar de docent met vragen. Na het bezoek aan het casino, heeft hij in het weekend een complete kansberekening gemaakt, van een paar pagina's lang. Kan je berekenen hoe groot de kans is om te winnen in een casino en is dat te voorspellen? Het leek erop dat dat het geval was, de docent ontdekte toch een aanname in de berekening die niet klopte dus helaas ging dat feest niet door.
Dit hele proces is een schoolvoorbeeld hoe leren werkt, kan werken en zeker werkt binnen een Democratische School. De ruimte die jongeren krijgen om aan de slag te gaan met hun eigen ideeën en vragen, houden leren leuk en uitdagend. Er is gevoel van relevantie, het is vervullend en in de echte wereld. Er ontstaat een echte en gelijkwaardige verbinding tussen student en docent. Maar ook de jongeren onderling die volgen wat er zich voordoet en zich daar ook weer toe verhouden. Super interessant hoe een jong mens op deze manier zijn eigen leerweg vormgeeft op basis van wat zich voordoet in het leven. De docent wordt hier ook heel blij van en smult van deze intrinsieke motivatie voor haar vak.
Ik ben benieuwd wat het volgende project wordt en waar het toe leidt.
Oh ja, die universiteit? Dat kan via de Open Universiteit of met een Colloquium Doctum (entreetoets). Een diploma voor je middelbare school is handig, maar niet noodzakelijk. Er zijn andere wegen en deze weg past bij deze jongen. Educatie op maat?